Tuesday, February 12, 2008

Studerande äro lata

Var på kursens sista föreläsning, en frågestund inför tentan. Han är ju fantastisk vår huvudlärare. Han tar ner alla dumma frågor på ett diplomatiskt, subtilt men ändå så nedtryckande sätt. Haha. Men så är frågorna verkligen dumma. På alla inför-tentamen-föreläsningar jag någonsin varit på har majoriteten alltid inbillat sig att de i stort sett ska få veta frågorna i förväg. De liksom nästlar in sig med sina frågor.

Jag bara suckar. Visst, jag vill också gå den enklaste vägen. Alltid. Men det går inte att bli upprörd när lärarna hänvisar till vår kurslitteratur, seminarier och föreläsningar. På universitetet ska man ändå kunna hålla en viss nivå, helst en hög sådan. Och att kalla en lärare urdålig (vilket jag hörde) bara för att han inte vill avslöja alltför mycket inför tentan säger mer om gnällspiken. Den som sa de han va det.

Snart ska jag iväg och köra mina klasser. Känner hur förkylningen börjar tränga sig på. Jag har varit så stolt över att jag inte blivit sjuk som alla andra i min omgivning. Kanske får äta upp min stolthet. Eller så får jag min tes bevisad, att det faktiskt går att träna bort förkylningar. Att äta många blodapelsiner borde också göra sitt till. Kör tema på dansen idag: HIPHOP. Första gången jag kör en sådan grej, blir spännande :)

No comments: