Thursday, February 14, 2008

KLASS 9A

Jag såg den mest fantastiska dokumentärserien igår. Jag är LYRISK. Faktum är att jag nästan är sugen på att betala TV-licensen. (Men vi har ju ingen TV här så det skulle ju visserligen vara onödigt...*gulp*)

Klass 9A (SVT) handlar om en av de sämsta klasserna i Sverige som genom en termin med åtta av landets bästa lärare ska hamna i topp-tre-ligan i hela landet.

Den är så bra. Så RÄTT. Jag grät när jag såg den.

Ett av de största problemen när man är 15 år är att man inte vet vem man är. Man tycker inte riktigt om sig själv. Och om man inte älskar sig själv finns det heller ingen anledning till att kämpa för en god framtid. De underbara lärarna i dokumentärserien vet det. De ger eleverna kärlek. De ger dem styrka och modet.

Idag är det så sjukt lätt att komma in på lärarhögskolorna. Vem f*n som helst kan bli lärare, utan att lägga ner ngn större möda. Inte undra på att eleverna inte får bra resultat. Jag jämför det med att arbeta som instruktör. Vi får alltid höra, och vi VET, att våra klassers kvalitet och deltagarantal hänger på OSS SJÄLVA. Det är vi som avgör hur bra (eller dåligt) det blir. Lärarna vet inte det. De flesta av dagens lärare åker till skolan, har sina lektioner och åker sedan hem till sitt låånga sommarlov. Utan några större arbetsinsatser. Skandal. En bra lärare uppmuntrar sina elever, låter dem få veta att de har alla möjligheter att lyckas, tycker om dem, är engagerade i sina elever och framförallt: Lärarna borde våga rannsaka sig själva för att bli bättre och bättre. Ge varandra feedback.

Se serien för bövelen! Den är gjord med så mycket värme. Så verklighetsnära. Så grymt bra.

1 comment:

Josie1 said...

Jag vill se dokumentären =( Kan du anteckna? KRAAAM