Friday, February 29, 2008

Musik i min själ

Vänner! Jag är UTMANAD. Spookey. Jag tar tjuren vid hornen och antar utmaningen av Linn!

Utmaningen består av att lista fem låtar som har haft betydelse för mig under åren och som jag kan förknippa med några känslor.

Detta är svårt. Huga. Jag kör:
  • Immortality - Celine Dion. Det var i åttan. Jag dansade tryckare med en cool grabb. Blev förälskad och ihop ett tag. Innan jag var passé och jag lämnades gråtandes i mitt rum med låten på stereon. ÄLSKAR DEN fortfarande. Så vacker, så lidelsefull! Jag var nog rätt bakom när jag var yngre. Jag kommer ihåg att jag lyssnade på väldigt mycket musik de där dagarna, och att jag var rätt sorgsen, men jag förstod liksom inte varför. Hjärtekrossad av en slyngel, vaddå liksom?
  • A new day has come - Celine Dion. Fyra år senare, ett nytt breakup. Nu mer på allvar. Jag gick i affären en lördagskväll med pappa och mina två bästa vänner (som jag verkligen lärde mig uppskatta just då) och låten spelades i högtalarna. Gråten kom och jag fick kämpa så in i h****** för att inte börja böla. Riktigt sådär hulksugen var jag. Det var då jag insåg hur tomt allt var. Jag var ensam.
  • This is our life - Bosson. Trean i gymnasiet. Kaos. Splittade föräldrar, nybliven singel och snart studenten. Men så satte jag mig i pappas fina bil, satte stereon på höög volym och körde fram i solen. Åka bil och ljuvlig musik. Frihet. Det bästa som fanns just då. Fortfarande förresten. Och pappa håller med. Han älskar den låten lika mycket som jag.

Tusan, är så många bitar jag inte kan namnet på!!!

  • Klappa takten alla bagarbarn. Ibland börjar vi trumma jag och storebror. Vi trummar olika takter, olika tempon, olika intensitet. Det här sången ligger mig varmt om hjärtat. Det är liksom glädje all the way när vi trummar och sjunger igång bagarbarnslåten. Det går fortare och fortare och fortare...tills det barkar iväg och kollapsar och skrattet bryter ut.
  • Natalie - Ola. Nämen för tusan, vem blir INTE glad av att lyssna på denna ultimata glädjespridarlåt? Mamma fick singeln i födelsedagspresent i somras :)

Keba, har inte vi någon låt? Är det så illa? Eller ännu värre, har jag missat vilken vår egna bit är? Kommer du flytta ifrån mig nu? Snälla stanna. Jag gillar din soffa så mycket.

Jag utmanar mina underbara, snygga älsklingsdanserskor:

Sara, Josse, My, Chris! BRING IT.

1 comment:

Josie1 said...

å guud så svårt men ja ska försöka. Men FEM stycken