Sunday, November 4, 2007

Prutmån

Jag har en revolutionerande nyhet!

Skulla köpa en Dajm på Pressbyrån. Pris: 12 kr. Tar fram VISA-kortet lika always.

Högtalande tant i kassan: Jaha...du vill köpa en Dajm för 12 kr med kontokortet. Vad har du?

Jag: Ehh...he...

Tant i kassan: Har du några kontanter?

Jag: Tror jag har 8 kronor.

Tant i kassan: Vi har prutmån. 6 kronor i avgift varje gång någon betalar med kort.

Jag: Jaha...Vill du ha dem alltså?

Tant i kassan: Ja, vi har prutmån. (Som om det vore det självklaraste.)

Ger 8,50, allt jag hittar i plånkan. Går ut och skäms litegrann. Jag prutade ofrivilligt på Pressbyrån. På en Dajm.

Samtidigt har jag ju fått en glims av det underbara livet. Snacka om att detta ska utnyttjas hädanefter! Och jag råder er att göra samma sak. Kom ihåg bara: Kodordet är PRUTMÅN.

No comments: