Tuesday, November 27, 2007

Detta gissel...

Det kliar i mina fingertoppar. Hos pappa antar jag att det växt utslag på tangenttryckarna vid det här laget. Call me språkpolis eller whatever, don´t give a damn. Det bara måste ut.

Det heter inte JÄTTE ROLIGT. Vi har inte en jätte och roligt, utan vi har JÄTTEROLIGT.

Särskrivning is the shit - bokstavligen. Skit.

Wikipedia: Särskrivning innebär att ett sammansatt ord felaktigt skrivs som två eller flera ord. Det är ett relativt vanligt skrivfel i svenskan.
Särskrivningar kan leda till att betydelsen blir en helt annan än den avsedda. Extrema exempel är "brun hårig sjuk sköterska" i stället för "brunhårig sjuksköterska", samt "skum tomte" i stället för "skumtomte".


Direkta missförstånd på grund av särskrivningar är ovanliga; däremot gör särskrivningar en text mera svårläst eftersom den inte följer den vedertagna skriftspråksnormen. Ett annat problem är att textens vederhäftighet kan ifrågasättas eftersom många uppfattar särskrivningar som ett tecken på okunskap och bristande bildning.

Jag är ledsen, men det sista stämmer oerhört väl. JÄTTEPUCKO ekar i mitt huvud när särskrivning bländar mina ögon. (Bli inte arga nu. Genen har jag ärvt av min far, kasta äggen på honom.)

PS. En perfekt skriven text ger mig gåshud.

1 comment:

Anonymous said...

HAHAHA...jag håller med helt och hållet, JÄTTEPUCKO brukar det tyvärr eka i mitt huvud också, JÄTTEOFTA!!!En sär skriven text blir jätte ful =) MOAHAHAHA, usch det var jobbigt att skriva sådär, gör nästan ont i hjärtat!Skärpning svenska folket, hur vore det om man lärde sig lite skrivregler!?! Å du spegelfjollan, kan se dig framför mig när lille valpisen SNOR din vante hahahahahaha, vilken syn, sööööööt =) puss tills imorrn