Tuesday, December 4, 2007

Kanske jag inte var så dum ändå...

För en tid sedan yttrade jag för någon min, enligt mig, magnifika idé:

Låt enbart ungdomar och unga vuxna bo i innerstaden, oavsett stad. Unga rör på sig mycket. De är ute sent och vill knappast gå hem själv på en mörk öde gata. Unga går på krogen och shoppar. Det är alltså till fördel för en ung människa att bo mitt i stan, där det händer. Det är därför ett otroligt slöseri med resurser att låta exempelvis äldreboenden belägra sig på stans bästa gata. Till vilken nytta? Gamlingar som inte har något behov av närhet till stadskärnan, de kan lika gärna bo 5 km utanför. I en förort där allt gamlingen behöver finns: ICA, Apoteket och en vårdcentral.

Min idé förkastades såklart.

MEN. Så har nyheten om att de nya ungdomslägenheterna i centrala Huddinge (nära Sara för övrigt) blivit klara givit mig hopp. Lägenheter för människor under 35 år. Om det går att sätta en gräns uppåt borde det väl gå att göra det motsatta, d.v.s. sätta en lägre åldergräns.

Förpassa gamlingarna (som jag på intet sätt tycker illa om) till förorten, låt vi unga bo i stan där vi trivs bäst! Och hör sen.

2 comments:

Josefin said...

hell yeah, mina tanters boende har jag länge drömt om att göra om till studentägenheter, jag har tillåmed valt lägenhet =)

Anonymous said...

ha ha klockrent förslag...dock lite kontroversiellt men jag gillar det/p