Tuesday, December 4, 2007

Julmat om jag får välja

Ahh just det. Julmaten.Chris begäran.

Jag äter inte kött, däremot kyckling och fisk. Innan jag började gilla sojamat var det inte mycket jag kunde äta på julbordet. Sojamat brukar förvisso inte finnas på julbord på resturang, men när julmaten äts hemma är sojaköttbullar min favorit. Sojakorvar är också gott.

Och Chris, faktum är att rödbetssalladen på julbordet i fredags var ovanlig god. Perfekt för mig som nyss lärt mig äta det!

Min absoluta favorit på julafton är mammas finska (japp, hon är finne) morots- och kålrotslådor. Jag vet, det kanske inte låter så upphetsande men de är jättegoda! Säg till om ni vill ha recept :)

Precis som Sunes lillebror Håkan älskar jag potatis. Potatis i vilken form som helst, men gärna kokt. Med smör till. Eller gräddfil och lök. Gärna äppelmos. Vad äter jag mer på julbord...hmm...? LAX såklart! Gravad, kokt, rökt - doesn´t matter. Me like :)

Janssons frestelse funkar det med.

Så. Nu vet ni.

1 comment:

Chris said...

En klurig fråga...kommer du göra julskinka till dina barn även om du inte äter kött? =) För det finns väl inte sojaskinka..???

Bra att du börjat äta rödbetssallad,det är ju MUMS! Gravad lax är en svensk lyx som jag också ÄLSKAR... mmm med gravlax-sås....åh, visst är det ok att bara tänka på mat såhär innan jul? =)

Va fina ni var i helgen sötnosar!!