Wednesday, January 9, 2008

Utveckling av betygsfrågan

Appropå betyg och/eller social kompetens. Ja, balansen dem emellan kan ju diskuteras. Jag förstår bekymret.

Men mitt huvuddilemma är egentligen ett annat: Social kompetens är ju en egenskap (eller färdighet) som vääldigt många besitter. Det är knappast en talang som få utvalda haft turen att få. De personer som dessutom läst på universitet, tror jag, har antagligen utvecklat sin sociala förmånga, varpå ännu fler, även om de inte hade egenskapen innan, har erhållit den. Mer eller mindre. Därför förstår jag inte hur det kan användas som utslagsfaktor? Det kan jämföras med att välja någon av 100 personer som alla har högsta betyg i allt. Med betyg som utslagsfaktor. Omöjligt.

I min värld så går det bra om man kämpar. Om man verkligen vill. Men jag förstår att det inte är så. Eller jag förstår inte. Men jag vill. Jag är helt enkelt lite insnöad i den frågan. Ville bara förklara varför jag tycker att betyg faktiskt ska ha betydelse. För med mitt resonemang så väljer man indirekt sitt eget betyg, och därmed visar betyget faktiskt någonting. Men igen. Jag vet.

No comments: