Thursday, January 24, 2008

Pinsamt att tycka

Haha. Stinas Debatt i SVT är ju pinsamt dålig. QUE??!!! Först om klimathotet, sedan om hundar, för att slutligen gå tillbaka till klimatdebatten när det upptäcktes att alla tyckte lika om vovvarna. Katastrofalt. Vem tar in gästerna? När kastas Stina ut? BRA ämnen men ingen tar dem tillvara.

Det slog mig när jag stod i duschen. Varför är politik så tabu? Varför vill folk inte öppet berätta vilket parti de röstat på? Är ju helgalet. Det skulle ju i slutändan kunna innebära att inte ens vår statsminister vågade förtälja vad han tycker. Är det fult att tycka saker? Det måste vara så.

Nej bevare mig väl. In med lite mer amerikanartänk. Kanske Chris hemkomst kan innebära lite förändringar i svenska mjäksamhället. Jag sätter mitt hopp till dig ;)

3 comments:

Anonymous said...

ha ha men jossan det skulle skapa stora demokratiproblem om inte det var tabulagt...valddeltagandet skulle sjunka markant vilket skulle hota demokratin...

kolla usas valdeltagande...fast det kanske inte beror på det men men...

Chris Olai said...

Nej jag tror knappast det låga valdeltagandet beror på att folk är mer öppna här med vem man röstar på. Det beror snarare på att valregistreringen är så komplicerad. Anyhow, jag tror folk i Sverige är så rädda för att stämplas "fel" eller hamna i fel fack..Vi är inte uppfostrade med stolthet eller självsäkerhet så många av oss är helt enkelt för rädda för att andra ska veta vad vi egentligen tycker eller vad vi står för. Plus att folk inte är konsistenta, politik ÄR krångligt och svårbestämt. Hur många av oss som röstar höger skulle tacka nej till bidrag om vi behövde det till exempel? Och hur många av oss som röstar vänster skulle inte vilja ha lägre skatt? När det väl kommer till kritan... =) (eller är vi svenskar snabbare att döma någon som avslöjar sin politiska åsikt måntro?)

Chris Olai said...

Oj, consistent kanske inte heter konsistenta på svenska....? HAHAHAHAHA aja, du fattar ändå ;-)