Monday, January 7, 2008

Social kompetens VS betyg

Alla gånger vi inte pluggade idag, vilka var många, pratade jag och mina uppsatskamrater om annat. Bland annat om betyg. Att de inte spelar någon roll när du väl söker jobb.

Jag förstår att det troligtvis är så. Men det är fel. FEL! Vad är då betygen till för? För mitt eget ego? (Jo det gör sin nytta där med men något ytterligare syfte bör väl finnas.)

Det sägs att det är personkemin som räknas. När du sitter där på anställningsintervjun. Den sociala kompetensen.

Jag är lite bekymrad över det. Hur fasen ska jag slå någon annan jeppe i grenen social kompetens? Och vad tusan ÄR det egentligen? Jag menar, de flesta av oss är väl vanliga, hyggliga och trevliga individer. Skrattar när vi ska, lyssnar när vi ska, pratar ordenligt. Som sig bör på en anställningsintervju. Det är väl la ingen som går till en potentiell blivande arbetsgivare och är ett arse?

Nej, låt betygen ha åtminstone lite större betydelse.

2 comments:

Anonymous said...

Jooo du...det finns såååå många idioter som inte kan le osch lyssna på rätt ställe =) Så jag tror att du min vän har ett ortooooligt försprång när du väl sitter där på din intevju..THEY ARE GONNA LOVE MY DANCESOULIE =) puss

Josie1 said...

Näj jag håller inte med dig jossee för de finns dom (typ jag) som kan plugga sönder mig dag och natt men ändå får lågt betyg. varför det är så vet jag inte, men så har det alltid varit.

Det klart det beror väl kanske på vilket jobb det handlar om. Men man kan vara grym på en sak även om är så högt som det kan vara. Jag är glad över att de går på social kompetens iaf för jag tror jag är bättre på det än betygen.

Men du behöver inte vara orolig, som Sara säger så är de många idioter där ute :P

Men du har ju snart ett jobb, vad ska gymmet heta ? hihi

puss på dig