Tuesday, July 24, 2007

Ghettot - for real ?

Blev inte mer nattjobb. Skönt, men ändå kan jag inte låta bli att sakna atmosfären och den rofyllda stämningen när jag jobbar natt. Att sitta tio timmar och "tvingas" fylla tiden med meningslösa sajter, massvis av bloggar och kanske en chatt. Bara för att jag måste. Medans pengarna rullar in. Det kallas livskvalitet.

Vaknade vid ett-tiden av att en 08-mäklare ringde angående en fyra i Flemingsberg som jag och svägerskan anmält vårt intresse för. Utgångspris 150 000 kr. Nej, inga nollor ska till. Varför vi tyckte det var en pangbra idé att bosätta oss där. Utdrag från samtalet:

Mäklaren: Har du varit i Flemingsberg förut?

Yrvaken jag: Njae...någon gång...

Mäklaren: Vet du något om stället? Det är bra om du vet hur det ser ut där innan så vi inte ordnar en visning i onödan.

Jag: Alltså jag har ju hört att det inte är det bästa området...Men vaddå är det illa?

Mäklaren: Det är ju ett höghusområde, miljonprojektet. Mycket invandrare som bor där och många som lever på socialbidrag. De klottrar på väggarna och det kanske inte är så renoverat.

Jag (tänker att hur farligt kan det vara?): Men alltså är det mycket kriminalitet där?

Mäklaren: Asså det är ju svårt att säga...De skjuter ju varandra på Stureplan också.

Någonstans här börjar jag inse att mäklaren på allvar avråder mig från att köpa denna lägenhet. Men tjena. Ska det vara så? Kan jag som är normal inte bo i ett sämre område? Trotsig som jag är bokade jag in visningen i alla fall. Som jag imorgon måste avboka, för master som är en nybliven jurist kan naaaatuuuuuuurligtviiiiiiiiiiiis inte bo i Flemingsberg. Bevare mig väl. Kostymnissar bör icke beblanda sig med white trash.

Kan någon berätta för mig hur ghetto-aktigt det är egentligen? Blir man våldtagen och tafsad på på dagtid? Flyger okvädesorden längs gatorna? Blir alla rånade av ligor? Är det som i "The Wire"? Det betvivlar jag starkt. Och någon gång ska väl en halvt bortskämd vanlig vit Svensson-flicka leva det hårda livet också...

Nåväl, blir till att hänga på Blocket igen.

2 comments:

Anonymous said...

kan ni inte bo i uppsala då.....? tycker jag skulle vara jättebra :D

Josefin said...

Men hallååå du har ju bott i Rissne, de är väl ghetto även om vi bodde på en väldigt fin gård! hihi