Wednesday, July 18, 2007

Föräldrar - TA ANSVAR

Det nya förslaget: IDROTT I SKOLAN VARJE DAG

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=671799

http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,1122195,00.html

Ja, nog tusan har barnfetman ökat. I Turkiet överdriver jag inte om jag säger att åtminstone en tredjedel av barnen som sprang omkring vid poolen var överviktiga. Ens föreställning om barn är att de är små och söta, men det är inte längre dagens sanning. Personligen tycker jag det är gravt motbjudande att se en tjock unge springa omkring halvnaken. Inte bara för att fettet hänger över, utan lika mycket för att den ungen kommer få det jobbigt som tonåring när han eller hon inser att fetma inte är snyggt. Om jag hade växt upp till en överviktig vuxen hade jag känt stort vrede mot mina föräldrar. För vems fel är det att barnen är överviktiga?

Jo, det är föräldrarna. Föräldrarna som köper hem chips och godis från affären. Som inte orkar säga nej. Föräldrarna, som är lika feta de med, inte har ett dugg jävla förnuft i skallen. Den tjocka mamman som sitter och röker i solstolen med ena handen i chipspåsen. Pappan som inte orkar aktivera sina ungar, utan av lathet låter dem sitta framför TV:n och datorn hela jävla dagarna.

Därför är det nya förslaget, om än med väl mening, korkat. Måste staten ta hand om allt här i Sverige? Är människorna för dumma att ta hand om sig själva? Ja, tyvärr. Men någon gräns måste det finnas. Det finns ju knappt ens tid att lära barnen att läsa och skriva i skolan, vilket är prio ett. Det spelar ingen roll hur mycket idrott i skolan man har om föräldrarna ändå inte har vett att uppfostra sina barn med ett sunt leverne. Om jag hade fått käkat glass och druckit läsk varje dag när jag var liten har jag också gjort det.

Dessutom är skolan knappast något med högstatus i Sverige bland eleverna. Allt som är ett tvång är piss. Trist då att göra idrott till ett tvång. Att föräldrarna tar reda på vad ens barn tycker är roligt och sedan låter dem utöva den sporten på fritiden lär ge bra mycket bättre utdelning än om en 20 olika barn ska klumpas ihop och göra samma sak. Flickor gillar inte alltid samma saker som pojkar, och om Lisa gillar fotboll kanske Olga gillar att dansa.

Det är för mig en gåta att människor är så korkade. Helt otroligt. I min utopi skulle man behöva ta en licens för att få ha barn. Det skulle lösa många problem i vår dumma värld.

No comments: