Monday, June 18, 2007

VD-Nils och hans pengar

Dessa höga VD-löner. Som jag alltid tänkt att "vem bryr sig" om. De har ju ändå ett grymt ansvar, låt dem tjäna multum.

Men 24 miljoner om året. Borde ju bli 2 millar i månaden. (Dubbelkollar med kalkylatorn...Jo.) Det måste ändå vara lite absurt. Jag är utan tvekan ett fan av att man ska tjäna mycket pengar om man förtjänar det. Men frågan är om det är praktiskt möjligt att göra sig förtjänt av så mycket pengar? Jag tror inte det. Skulle vara Einstein-klass då.

Jag skulle vilja etablera ett nytt system. Vi tänker oss en VD. För att han (ja ja ja det är en han) ska dra in pengar utöver det vanliga, så måste han även komma med nya idéer utöver det vanliga. Annars kan ju vem som helst sitta på posten. Och där kommer systemet in, för varje nytt påfund som VD-Nils kommer på och som ger bra resultat får han sig en redig slant. Ett slags bonussystem där geniala tankar (för geniala bör de vara) premieras.

Men ett bekymmer är det helt klart med VD-lönerna. Vem ska liksom bestämma vad som är skäligt? 12 miljoner om året? Eller 6? Jag menar de ska ju inte behöva ha det fattigt...samtidigt som att bada i pengar känns ytterst onödigt det med. Och som anhängare av den liberala sidan blir det aningens konfliktfyllt att begränsa. Fritt men ändå styrt. Hmm...

Ack och ve, inte är det lätt.

No comments: