Wednesday, June 20, 2007

En virrvarrande mamma

Semestern och Turkien närmar sig med stormsteg. Mycket som ska göras. Inte nog med att jag har min egen resa att tänka på, även mamma ska ut och svira i utlandet. Vandringsresor är hennes grej. Så i tisdag hade jag sleepover hos mama. Om hon är tjabblande, stressad och virrig i vanliga fall är det ingenting mot för när en resa är på inkommande.

Mitt i virrvarret och ältandet över alla saker som måste donas med bestämmer hon sig för att baka. Det ska tilläggas att om farmor är en bullfarmor är mamma av motsatt sort. Varför bakbeslutet just denna kväll kändes ytterst ologiskt. Skälet var emellertid att hon fått ett recept av en dam som hon skulle träffa dagen efter. Och då ska recension kunna avläggas. Jag säger då det. Damer damer...

Förutom att lyssna och skratta hejdlöst åt hennes bravader, har jag skrivit två manualer. Det räckte tydligen inte att köpa en nackkudde och ögonbindel i knallrosa färg, ny cd-freestyle ("bandspelaren") och digitalkamera finns nu också i hennes resväska. Hippt så det svänger om det. Att köpa coola saker är en sak, att lära sig hantera dem en annan. Jag har således fått ägna två kvällar åt att skriva pedagogiska manualer åt henne för båda prylarna, i olika färger t.o.m. Vet man inte ens hur en play-knapp ser ut är det inte så lätt...Puss på dig mamma, du är för härlig.

No comments: