Thursday, June 7, 2007

Längsta möjliga avstånd är att föredra

På tåget hem från Sthlm efter minst sagt onödigt pass. (Ni kan ju roa er med att gissa hur många deltagare som kommer för att steppa en sjusärdeles varm dag samtidigt som folk tar studenten för fulla muggar.)

Jag sätter mig vid ett bord, för där känns det inte lika sunkigt. Och som alltid annars förutsätter jag att jag får sitta där själv om det inte är fullt i tåget. Men icke sa nicke. Det finns maasssor av andra platser lediga, men tjejen som kommer ska promt sitta precis bredvid mig. VARFÖR? Var hon inte svensk? Förstod hon inte att jag vill ha space? Att jag ville vara ifred i mitt säte? Att svenskar inte gillar samröre med främlingar om det inte är absolut nödvändigt?

Min förhoppning är i alla fall att mitt "fantastiska minimalistiska mimspel" (vilket en man en gång komplingerade mig med under en tågresa) tydligt visade hur mycket jag ogillade hennes beteende. Skämmes.

No comments: