Sunday, May 27, 2007

Strejk = utpressning

Ja, jag läser ju arbetsrätt. Så jag tar mig rättigheten att kommentera SAS-strejken.

Jag har börjat bli less på alla strejker och blockader den här våren. Som fackskeptiker blir jag inte direkt imponerad över deras metoder. Faktum är ju att när facket väl sätter sig på tvären har arbetsgivaren inget att sätta emot. Facket påstår sig vara på arbetstagarnas sida, och det är säkerligen deras ambition, men arbetstagarna gynnas knappast av att arbetsgivarna gör väldiga förluster.

Visst, kabinpersonalen ska få sina raster. Men inom kort kan de ta hur mycket raster de vill när de blir uppsagda pga. arbetsbrist. Det måste finnas några proportioner, nu berörs inte bara kabinpersonalen utan alla inom SAS plus SAS:s resenärer. Jag tycker HTF borde titta på kompetensen hos sina förhandlare för uppenbarligen gör de inget bra jobb. Trots allt, säga vad man vill, så driver arbetsgivaren en verksamhet som måste gå med vinst för att överleva. Dags att sluta se på företag som en fiende och istället inse att det är företagen som ger oss våra jobb.

Kan tjata på oändligt i ämnet men nu ska jag äta popcorn.

No comments: