Wednesday, May 23, 2007

Lite lösa fakta från resan

  • Keba fick fågelbajs i huvudet. Själv fick jag mig en skvätt på jackan. Har alltid varit min stora skräck att få bajs i huvet, men nu är jag lugn. För Keba var först. Sjukt svårt att få bort insåg vi tyvärr.
  • Handlade alkohol som aldrig förr i Tallin. 1200 spänn. Massa vin, massa sprit, massa cider och mintchoklad-Bailys. Mmmm...Systembolaget; talk to the hand.
  • Aldrig shoppat så lite på en resa. Endast en parfym (rosa) och ett par solglasögon.
  • Mattintag: Pannkakor till frukost. Kaka till mellanmål. Lunch. Middag med obligatorisk bakelse till efterrätt. Bröd. Glass. Choklad. The outcome: Ja ni förstår. Hade inget val annat än att igår påbörja projekt Turkland 2007 på allvar.
  • Ryssar är buttra. Och sega. Det skulle vi förstått redan när vi vid gränsen fick visa passet femtioelva ggr och vänta i timmar.
  • Ryssar suger på engelska.
  • St Petersburg är mycket vackert. Härlig stad, åk dit!
  • Jag älskar varmvatten.
  • Jag gillar äldre människor.
  • Tallin är en supermysig stad, åk dit med! Så får man en trevlig kryssning på köpet.
  • Tallinks dansshow är hundra ggr bättre än Silja Lines och Viking Lines.
  • Det finns fina toaletter i Ryssland. Inte som sist då det var ett hål i golvet och nada mas.
  • Jag vill bli en sån rysk-ortodosk anhängare. Vackert ända in i själen. Då vill jag rädda alla fattiga tanter och barn. Det ömmade i mitt hjärta av anblicken av dem.
  • Jag fick dansa duett med en rysk äldre herre inför folk. Pinsamt, svettigt men ack så vi flög. Wee! Mitt bröst for tyvärr åt andra hållet.
  • Kalles kaviar är godare än ryssarnas.
  • Servitören på hotellet var överygad om att vi var tyskar varpå han snackade tyska med oss i tre dagar. En riktig...tönt.
  • Att åka buss är sövande. Jag sov...och sov...och sov. Jag och Keba kallades för fällknivar.
  • Min pappa blev matförgiftad av en pirog från det estniska (eller ryska, whatever) bonnlandet i slutet av resan. Jäkligt hyggligt va?! Skämmes.
  • Vi var på rysk balett. Jag blev avundsjuk. Jag ville också vara med.
  • Bajsar gör alla. Är en gemensam nämnare för folket. Vi pratade mycket bajs på resan.
  • Vår busschaufför Raymond hade en rysk kvinna. Hon följde med hem. Gulligt.
  • Vi hade tur med vädret. Solen lyste.
  • En man satt på gatan med en liiiten björnunge i koppel. Så oerhört söt. My dream coming true, jag som alltid bett till gud att min nalle ska bli livs levande. Men hemskt hemskt hemskt för björnungar ska bo med sina mammor i skogen, inte sitta på gatan i koppel. Tänk om den blir en sån som i Aftonbladet som får ha på sig klänning och dra bilar? Hemska tanke.

Nu är det slut på bensin i minnet. De som känner mig vet att mitt minne är som en guldfisks. Sjukt obehagligt att inte komma ihåg hur det hotellrum man bodde på för ett dygn sedan såg ut.

1 comment:

Anonymous said...

Hej Josse ja jag var inte så nervös iaf. blev jätte lugn när han började prata. Vi surrade hela uppkörningen och ja...jag fick inte ens parker...ingen vänstersväng...ja många sake rsom jag var så rädd att misslyckas på.. Men nu är KÖRKORTET mitt och jag är glad! Men du... VILEKN RESA du haft hahha roligt du skrev! Fågelbajs jag höll på att dö av skratt! Du vet väl att FÅGELBAJSfräter på kläderna.. Fy för det! kommer du hem i sommar? Den 18 augusti kommer jag ha 25 års fest på Alnö!BOKA! kram kram FIA