Tuesday, December 9, 2008

NYC-rapporten i era händer!

Dags för en reserapport igen! Innan vi kör igång vill jag bara förtälja att jag varit utan cola light i EN VECKA NU.

So, here it comes...The story of Moí going to the East Coast!

Uppe med tuppen torsdagmorgon för tidigt flyg till Newark. Självklart lyckades jag, efter att skickligt (enligt mig själv) ha lyckats göra mig i ordning tyst och respektfullt utan att väcka någon i Familjen, riva av vår dörrklocka i samma sekund som jag stängde dörren. Hehe. Sprang mot hissen så ingen skulle se att det var jag. Flygninen gick strålande - jag sov nästan hela vägen med paus för flygmat. Är ett stort fan av flygmat. Det är som en liten picknick - trångt, småjävligt men mysigt.

På Newark möttes jag av en mor (och far men han vaktade väsksom SPRANG emot mig. Åh så härligt! Så har jag alltid velat bli mött någon gång, som i filmer :) Vi tog taxin till vårt hotell Roger Smith Manhattan (47:th & Lexington.) Kan verkligen rekommendera det, perfekt läge och supermysigt. Vi åt middag på en indisk restaurang i närheten och njöt av att bara vara tillsammans. Mycket god mat och bra service. Service är amerikanarnas specialitet. Åk på studieresa Café Charm!Sov i sköna princesssängar, jag höll om mamsen och tänkte att det här med föräldrar, det är allt bra det. Hotellfrukostar är fina grejer det med :)

Fredagen gicks det en massa. Det är det absolut bästa med NYC. Bara att få promenera omkring och njuta av atmosfären - grymt! Vi skrattade en hel del också. Sådana där familjära genuina skratt. Skratt som gör att man inser hur lyckligt lottad man är. (Jovars, tro inte att det aldrig tjafsades i familjeidyllen.) Vi besökte Guggenheims MuseumUpper East Side. Mamma har någon slags föreställning om att kultur måste inkluderas vid resande. Hon vet lika väl som jag att shoppping är roligare men visst, finkultur låter bra.Nästa anhalt var Wall Street där vi kikade på New York-börsen och stiligt klädda businessmen. Vi intog en klassisk pretzel och gick förbi Ground Zero. Såg ut likadant som när jag var där för några år sedan. Shopping (i små doser, pappa fick lätt panik) följdes av promenad som i sin tur följdes av middag på vid Union Square. Hade rekommenderats att besöka Max Brenner - Chocolate Factory och det gjorde vi rätt i. Supermysigt och god mat! För att inte prata om chokladen...På kvällen gick vi omkring runt Times Square......och Rockefeller Center där en stor vacker julgran hade tänts. Massor av människor åkte skridskor på isbanan, härligt! Åk till New York på vintern, åk!Lördagen kom (tiden går fasligt fort fram när man har roligt!) och vi gick mer, åt mer och fikade mer. Tänk så nice det är när allt betalas ur en annans ficka! Tackus :) Kvällen kom och äntligen fick pappa som han ville. Jag med. Mamma med. För vem vill inte se NHL-hockey?! Vi tog tåget ut till Long Island där New York Islanders har sin hemmaarena. Matchen var långt ifrån fullsatt men stämningen var god i alla fall även om vårt lag förlorade. En jäkla massa grejs tog plats i pauserna, allt ifrån småtävlingar till överlyckliga småpojkar som spelade en liten match. Jag tjoade och åt popcorn. (Popcornkoman var enorm och käkarna trötta när påsen var tömd.) När vi kom utomhus igen snöade det! Min första snö denna vinter =) Vi tog oss hem med tåget och störtade i sängen, aningen trötta...(Vissa andades ut över att de klarat sig hem från förorten oskadda ;))

Söndagen bjöd på en del söndagsångest. Uscha. Är alltför van vid att åka hem/bort på söndagar och jag hatar det. Innan mamma och pappa åkte till flygplatsen hann vi med lite shopping, lunch i Chelsea och fika vid hotellet. Avskedet kändes inte alltför sorgsligt visserligen, snart ses vi igen :) Tack igen världsbästa föräldrar!Så var man solo på Manhattan. Oh wee. Jag tog subwayen till Williamsburg, Brooklyn där jag efter många om och men (vad sägs om att ovetandes råka kliva in i fel lägenhet?) hittade Åsa och Hannas place. Meningen var att jag skulle träffa Åsa men det blidde lite strul i kalendern :) Kvällen spenderades i sängen framför en liten TV, slumrandes, läsandes och TV-tittandes. Kände mig ensam (är så van att vara med människor omkring mig 24/7 nu!) samtidigt som det var skönt att bara softa framför TV:n. Var några månader sedan. Hanna kom hem, vi snackade lite och sen var det natt.

På måndagen beslöt jag mig för att njuta av NYC så mycket jag bara kunde och traskade helt enkelt hela vägen från Brooklyn till Penn Station på Manhattan. De sista metrarna kändes liite tunga, speciellt då min fyllda resväska började jävlas. Men what the heck, lite svettigt ska det vara. Tåg till Newark och sedan flyg hem till LA. Hann se två julfilmer med kasst ljud, äta fet flygplansmat, sova och lösa nästan en hel korsordstidning. Mysigt!

TIPS: Vill ni se mer av nyss beskrivda resa, kolla in Febban vettja!

No comments: