Wednesday, December 24, 2008

Jag är precis lika lycklig här

Jag bytte från ett paradis till ett annat. Sundsvall är så vackert och fridfullt under det vita täcket.
Hemresan från L.A. gick som den skulle. Snälla Hassan skjutsade oss till LAX, våra resväskor fyllde hans stora bil. F A N vilket helvete det var att få med allt i resväskorna. Tur att mina änglar Sara & Josse hjälpte mig, mitt tålamod är ofantligt kort och avslitning av hår var därför mycket nära förestående. På flygplatsen fanns det en annan ängel som utan att ens bli bedd om det tog hand om mina och Josies väskor. Amerikaner - LOVE YOU!

Flighten mellan Los Angeles och London ägnades åt att titta på komedier och Forest Gump, flighten mellan London och Sthlm åt att lyssna på en pratglad herre. En mycket allmänbildad man som bland annat lärde mig att jorden visst inte kommer gå under av miljöförstöringar. Tack Mr Herre!

Så landade vi på Arlanda (är stolt över att du var så duktig Josie 1!) och där mötte mina två favoritmän mig - Pappus & Storebror. En stund senare fick jag krama om bästa svägerskan och MIN UNDERBARA lilla brorsdotter (och Guddotter!) i Sjöstaden. Enligt mitt önskemål hade de ordnat julmys med glögg och julfika :) Så myste vi hela kvällen lång, jag pendlandes mellan slummer och bebislek. *lycka*

Söndagen kom och jag och farsan brassade mot Sundsvall i favoritbilen. Pappa tyckte det var mycket trafik och jag hade inte hjärta att uttala mig om hur olika innebörden av MYCKET trafik kan vara. Allt är ju relativt och jag vill inte vara den som jämför E4:an med Santa Monica Fwy ;) Högtrafik även i mobilen på vägen hem - mina vänner, som jag saknat er! Den tomma känslan började successivt försvinna och jag tänkte att L.A. är grymt - men en Norrlandstös är trots allt en Norrlandstös. Ju närmare Sundsvall vi kom desto vitare blev det. SNÖ! Hej mitt vinterland...
På kvällen tog jag och Per en promenad i vintervärlden. Kallt men alldeles, alldeles...underbart! Snön liksom singlade ner :)
Hela söndagskvällen gick åt till att slå in en drös julklappar med en snickelisnackglad mamma till hjälp. Efter hundratals frågor om hela min vänskapskrets, en efter en betade hon av, fick jag utmattad be henne återkomma en annan dag. Var jobbar hon? Vad ska han göra nu? Har hon pojkvän? Hehe...

Måndag - dagen då jä**igt mycket pengar gick åt. Anledning nummer ett: Tandläkarbesök. Använder du tandtråd? -Ehh...jaaa...ibland. *visslandes, med blicken var som helst utom i tandläkarens ögon* NEJ, JAG ANVÄNDER INTE TANDTRÅD, OCH FÖR DET FICK JAG BETALA FU**ING 2000 SPÄNN! Så lämnade jag ännu en gång Folktandvårdens lokaler med ett gäng nyinköpta Plackers i väskan. Haha. Same procedure every year.

Måndagens höjdpunkt: Lunch med Josse, Chris & Fia på ett supermysigt café. Expansiva Sundsvall har fått flera nya caféer, lovely! Precis som Chrissan rekommenderar jag verkligen Tant Anci & Fröken Sara. Skratt, skvaller och goda sallader, en strrrrålande kombo. Efter stanhäng i några timmar intogs middag med pappsen på Body in Motion - också ett matställe att rekommendera. Bort med flottiga smörsåsrestauranger, fram med fresh food! Just det: Anledning nummer två till sinande kassa: Frisörbesök på Jess. Efter en stund var jag tvungen att berätta för Helena att det låg lite VÄL mycket hårtussar på golvet. Mitt Hollywoodhår liksom!? Resultat blev gott, kanske lite väl "kort" men jädrans mycket fräschare.

Fortfarande jetlaggad däckade jag några timmar hemma hos pappa. Vid 23-tiden startade det årliga projektet - Operation städa och julpynta hus beboendes av en 58-årig farsa vars värld inte innefattar dammtrasor. Dottern pustade ilsket några gånger men njöt innerst inne av att få PRODUCERA! (Men far - hyr för bövelens in pensionären nu.)

Idag innan lunch var huset rent och fint och julgranen klädd - stjärna till mig! (Eftersom jag är en slarver i många andra sammanhang passar jag på att skryta.) Tisdagens lunch blev en favorit i repris från måndagen fast den här gången med mamma. Mustig rotsakssoppa - mums! (Jag njuter av den svenska maten. Bregott, hårdbröd, lax, flingor...listan kan göras lång.) Ännu lite mer stanhäng och därefter fika på mysiga Barista med Per. Fick en flashback till Nikki Beach i Miami där man också halvlåg i soffor/sängar. Lite klurigt att se cool och oberörd ut men med viss träning så kanske det går nästa gång...Jag och Per förberedde även för annandagjul, a.k.a. den stora bakisdagen. Chips, läsk och glass. Nästan så man hoppas att man blir bakis.

Ikväll kunde jag inte hålla mig. Emmy hade kommit till Njurunda med de fina föräldrarna så jag tog mig en sväng dit. Farmor fanns även i huset :) Det är fascinerande hur man kan känna så mycket kärlek för en sådan liten varelse, som jag trots allt inte träffat särskilt mycket. Att få hålla i den 5-månaders lilla bebiskroppen och ta emot ett gurglande skratt, det är banne mig stort. Inte ens kräks i handen rör en i ryggen.

Nu sitter jag här i mammas julpyntade hem och vill belöna er som tagit er igenom detta mastodontinlägg med ett rungande GOD JUL! Jag känner mig väldigt tillfreds med livet, harmonisk och lycklig över att det är årets bästa högtid, och hoppas att ni känner detsamma.
Ett år sedan.

Imorgon kommer hela drösen - pappa, farmor och lilla familjen - hit till mamma och firar jul. Traditionen att fika och sjunga julsånger hos släkten i Skönsberg får jag med sorg hoppa över. Lyckades hålla mig kvar rätt många år genom att skaffa två pojkvänner i samma släkt, men känner att även jag har viss vett i kroppen. Tack för erbjudandet i alla fall MBoy :)

En kamp om bebisen väntas imorgon. Mamma tyckte dock att hon gjorde en rättvis ordning på pax-rätten till barnet. Jag är först - har varit borta hela hösten. Mamma sätter sig själv på andra plats och pappa sist eftersom han besökt bebisen mest frekvent - "Han får hålla fingrarna borta". Haha.

3 comments:

Anonymous said...

Hahahahaha, åååååååååååå så underbart det låter! Bra där att du hjälpt pappa både med städning och julpyntade, jätteglittrig och guldig stjärna till dig =)

Låter som att du haft fullt upp, det behövs efter en sånhär termin ;) Pussar och kramar till snöiga Sundsvall, nu ska jag fortsitta titta på julekonsert!!!

Josie1 said...

hahahaha din blogg är så rolig. God jul kära vän

Unknown said...

Jag säger bara, lär känna din tandläkare eller tandhyginist. Vikken tur att jag lärde känna min innan hon var klar som tandhyginist. Kostar inte lika mycket kan jag lova. Men visst hittar hon de minerade tänderna. Japp =( Gott Nytt och Välkommen hem ! Kram