Friday, December 11, 2009

Slutspurten

Det finns stunder då jag tycker det är roligt att plugga. Just nu trivs jag rätt bra med att sitta i soffan i total tystnad och gå igenom gamla tentor. Har skrivit som en galning, att skriva ner är mitt bästa inlärningstips. Har tvättat också, jag gillar att tvätta. Om man gör flera saker parallellt med pluggandet så blir det lite skojigare.

Jag har svårt att se mig själv "bara vara" under juldagarna. Försöker förekomma min ångest genom att boka in fikor med mina vänner i Sundsvall, de ser jag framemot :)

Mysig kväll med pappa på besök. Vi åt middag, apelsiner och drack glögg. Nobelfesten snurrade på TV:n, jag tycker om det kalaset. Det fina folket, glada i hågen, dansade omkring så härligt på dansgolvet.

Igår var också en mysig kväll, då åt vi trerättersmiddag med norska pappan. Skönt med avbräck från jobb och plugg.

Det är lätt att glömma att ens lycka inte beror på någon annan än en själv. Anpassa sig både hit och dit och vara lyhörd och rädd inför andras tankar och agerande. Jag är en jäkel på det. Men så kommer jag på mig själv, och Vips!: Fuck The Rest. (I positiv bemärkelse.) Yes. Ensam är faktisk stark.

(Just det, jag tycker inte längre om Catja i Paradise Hotel. Peter var en fin kille som hon var elak mot, helt utan anledning. Skulle jag möta Franscesca i en mörk gränd skulle jag...dunsta. Oh. Fast hon behöver nog bara varm och fin kärlek, det brukar vara så. )

Jag har läst ett par bra grejer idag:

Om manligt och kvinnligt. Sedan jag läste evolutionär psykologi har min syn på saken ändrats. (Big NO NO om man pluggar sociologi.)

Ibland vill man bara klaga. Det aktiva livet är trots allt självvalt.

No comments: