Wednesday, November 18, 2009

Inte hit, nej inte hiiiit!

Jag tittar på Debatt i SVT och blir fullkomligt bedrövad. Eller snarare förbannad. Flyktingbarnens vara eller ickevara i Vellinge...Vad i hela helvete.

Jag förstår rädslan. Jag förstår att man är rädd för det nya, det främmande, det man inte vet någonting om. Jag förstår att om man lever i en inskränkt liten värld så skapar man en uppfattning om sin omgivning utifrån de kanaler för information som finns = media.

Invandrare är som regel inte farliga. Min högst ovetenskapliga men enligt mig fullt logiska gissning är att invandrare inte tycker att invandrarskapet är särskilt positivt. Inte som en lattjohejsemester med skratt och tjim. Det verkar rimligt att tro att många har tvingats hit därför att de inte kan stanna kvar i sitt ursprungliga hemland. Jag kan tycka att just ordet flykting ganska tydligt beskriver en person som är på flykt.

Att kommuner inte tar emot flyktingar, vare sig de är barn eller inte, är skamligt. Vi pratar om människor som du eller jag. Inga robotar.

En helt annan fråga är vad man ska göra åt orsaken till den omfattande invandringen och hur de som kommer hit ska integreras i vårt samhälle.

Tro mig, invandrare vet att de inte är välkomna utan att folk behöver trycka upp det i ansiktet på dem. Och jag gissar att de inget hellre vill än att få känna sig som hemma någonstans. Jag gissar också att mottot behandla andra som du själv vill bli behandlad är pretty korrekt. Det brukar vara nyttigt att försöka sätta sig in i andras situation. Du i ett, låt säga, arabiskt land, med främmande sedvanor och sätt att vara - Jublar du av glädje?

Inskränkthet är farligt. Idioter.

No comments: